Окремі питання щодо створення та функціонування зберігачів
Внесення змін до Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації об'єктів нерухомого майна (далі – Інструкція) наказом Мінрегіону № 186 від 26.07.2018 викликало ряд запитань та звернень до Асоціації експертів. Щодо окремих із них Асоціація експертів висловлює свою думку.
Так, стосовно питання: «Чи стає комунальне підприємство зберігачем?» – вважаємо що ні, з наступних підстав.
Згідно Інструкції зберігач не проводить роботи з технічної інвентаризації об'єктів нерухомого майна. Комунальні ж підприємства БТІ вказані роботи проводять.
Стосовно питань: «Яким чином буде утворюватись зберігач, яким органом, у якій організаційно-правовій формі, в яких адміністративно-територіальних одиницях, якого рівня та як він буде надавати послуги?» – звертаємо увагу на наступне.
Проаналізувавши текст Інструкції можна казати, що послуга зберігача (формування і ведення інвентаризаційних справ, надання копій матеріалів попередньої технічної інвентаризації) за своєю правовою природою є адміністративною послугою, результатом здійснення владних повноважень суб’єктом надання адміністративних послуг за заявою фізичної або юридичної особи, спрямованим на набуття, зміну чи припинення прав та/або обов’язків такої особи відповідно до закону. Плата за надання адміністративних послуг стягується у випадках, передбачених законом. Розмір плати за надання адміністративної послуги (адміністративного збору) і порядок її справляння визначаються законом. Плата за надання адміністративної послуги зараховується до державного або відповідного місцевого бюджету, крім випадків, встановлених законом. Суб’єкт надання адміністративної послуги – крім інших може бути і орган місцевого самоврядування, їх посадові особи, державний реєстратор, а також комунальне підприємство, у разі уповноваження його відповідно до закону надавати відповідні адміністративні послуги.
Кабінет Міністрів України Постановою від 6 червня 2018 р. № 484 «Деякі питання функціонування Державного реєстру речових прав на нерухоме майно» підтримав пропозицію Міністерства юстиції України щодо створення Реєстру об’єктів нерухомого майна як підсистеми, що містить відомості про технічні характеристики об’єктів нерухомого майна за результатами їх технічної інвентаризації з метою надання достовірних відомостей у повному обсязі про такі об’єкти, зокрема державним реєстраторам прав на нерухоме майно, органам місцевого самоврядування та органам державного архітектурно-будівельного контролю, та доручив Міністерству юстиції України разом з Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України забезпечити у 6-місячний строк з дня набрання чинності вказаною постановою внесення змін до нормативно-правових актів з питань технічної інвентаризації об’єктів нерухомого майна з метою наповнення Реєстру об’єктів нерухомого майна відомостями про об’єкти нерухомого майна за результатами їх технічної інвентаризації.
Враховуючи доручення Кабінету Міністрів України, можемо припустити, що внесені наказом Мінрегіону № 186 від 26.07.2018 зміни до Інструкції і є зазначеними змінами до нормативно-правових актів з питань технічної інвентаризації об’єктів нерухомого майна з метою наповнення Реєстру об’єктів нерухомого майна відомостями про об’єкти нерухомого майна за результатами їх технічної інвентаризації.